در رسانه| مطلقه‌ها دارای بیشترین فراوانی در بین بانوان تحت پوشش/ موفقیت ۹۰ درصدی در انصراف اقدام به خودکشی در استان/ یکسوم مردم آذربایجان‌شرقی در سال

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی گفت: به لحاظ فراوانی بیشترین تعداد بانوان تحت پوشش بهزیستی مربوط به بانوان مطلقه است و در ردیف‌های بعدی نیز دلایل فوت همسر، همسر از کار افتاده و همسر معتاد قرار دارند.

به گزارش پایگاه خبری مساوات، فرگل صحاف، در نشست خبری خود با خبرنگاران و اصحاب رسانه استان با تبریک انتخاب دکتر مسعود پزشکیان به عنوان رییس جمهور کشورمان این انتخاب را نویدبخش اتفاقات خوب دانست و اظهار داشت: دکتر پزشکیان، سال‌ها نماینده مردم تبریز در مجلس بود و قطعا با مشکلات استان و وضعیت نیازمندان و افراد تحت پوشش بهزیستی استان آشنای کامل دارند. وی تاکید کرد: آشتی کارآفرینان و دولت بایستی یکی از اولویت‌های دولت چهاردهم باشد.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به واقع شدن در چهل و چهارمین سالگرد تاسیس بهزیستی، شعار امسال سازمان را “نهضت حسینی و خدمت به مردم” اعلام کرد و گفت: ۶۵۱ مرکز غیردولتی در استان داریم که نزدیک به سه هزار تحصیل کرده در این مراکز فعالیت می‌کنند.

صحاف، تعداد خانوارهای تحت پوشش بهزیستی استان را ۱۴۲ هزار نفر، تعداد مستمری‌بگیران را ۹۹ هزار و ۳۹۸ نفر و تعداد کل معلولان را ۸۸ هزار و ۷۲۶ نفر اعلام کرد و خاطرنشان کرد: ۶ درصد کل جمعیت تحت پوشش بهزیستی کشور در آذربایجان‌شرقی قرار دارند.

وی اضافه کرد: در تیرماه جاری حدود ۹۸۰ میلیارد ریال به مستمری‌بگیران بهزیستی استان پرداخت شده که این مبلغ در خرداد سال گذشته ۶۰۰ میلیارد ریال بود.

مدیرکل بهزیستی استان همچنین از پرداخت کمک هزینه آماده‌سازی شغلی به ۴۹۰ نفر از بانوان سرپرست خانوار با هدف خودکفایی شغلی خبر داد و افزود: پرداخت مستمری ماهیانه به بانوان سرپرست خانوار به تعداد ۲۶۹۰۰ نفر، پایش پرونده‌های توزیع نشده مراکز تامین و توسعه بهزیستی شهرستان تبریز به تعداد ۲ هزار پرونده و پرداخت کمک هزینه لوازم ضروری به بانوان سرپرست خانوار برای ۹۴۵ مورد بوده است.

وی همچنین ادامه داد: در طول سال گذشته حق بیمه ۲۲۳۳ نفر از زنان سرپرست خانوار شهری و حق بیمه ۱۰۶۹ نفر از زنان روستایی و عشایری و نیز کمک هزینه تحصیلی برای ۷۲۹۵ دانش‌امووز و دانشجوی تحت پوشش توسط بهزیستی استان پرداخت شده است.

صحاف همچنین از پرداخت مستمری به ۲۰۷۹ خانواده دارای فرزند چندقلو در استان خبر داد و افزود: از این تعداد، ۱۸۵۷ خانواده دارای فرزند دو قلو، ۲۲۱ خانواده دارای فرزند سه قلو و دو خانواده دارای فرزند چهارقلو و پنج قلو بوده است.

وی با تشریح فراوانی بانوان تحت پوشش به تفکیک علت پذیرش در سال ۱۴۰۲ گفت: بیشترین تعداد مربوط به بانوان مطلقه است و در ردیف‌های بعدی نیز دلایل فوت همسر، همسر از کار افتاده و همسر معتاد قرار دارند.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نگهداری ۳۰۲ فرزند در ۲۴ خانه نگهداری کودک و نوجوان در سال گذشته، گفت: این رقم امسال به ۲۹۴ فرزند رسیده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۶۹ کودک به بهزیستی سپرده شد و ۲۳ کودک از شیرخوارگاه خارج شده، یادآور شد: در سطح استان، ۱۵۹۸ کودک امدادبگیر بهزیستی است و ۳۵ کودک نیز هدایت شده به زندگی مستقل هستند.

وی تاکید کرد: پایش و بررسی پرونده‌های فرزندخواندگی ۲۰ سال اخیر نشان داد، خوشبختانه کودکان سپرده شده به خانواده‌ها، وضعیت مناسبی داشتند.

صحاف همچنین به انواع مراکز حمایتی و آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: در حوزه حمایت و توانمندسازی دختران در معرض آسیب، حمایت و توانمندسازی زنان و دختران آسیب‌دیده و حمایت از افراد دچار ملال جنسیتی نیز اقدامات موثری صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به موفقیت‌آمیز بودن مداخلات بهزیستی در موارد خودکشی، خاطرنشان کرد: در حدود ۹۰ درصد، مداخلات بهزیستی در خودکشی‌ها با موفقیت روبرو بوده و جلوی خودکشی را گرفته است.

مدیرکل بهزیستی استان با اشاره بر اینکه ۴ هزار و ۳۰۹ نفر از ۹۶ مرکز روزانه توانبخشی استان خدمت دریافت می‌کنند، گفت: تامین وسایل کمک توانبخشی، خرید خدمات توانپزشکی و دندانپزشکی، تامین کمک هزینه اروتز و پروتز، کاشت حلزون و تعمیر تجهیزات از خدمات ارایه شده به مددجویان در سال گذشته است که با رشد بسیار خوبی مواجه بود.

وی تعداد توانخواهان دریافت‌کننده مستمری را ۶۹ هزار و ۳۹۱ اعلام کرد و گفت: تعداد افراد دارای ضایعه نخاعی یک هزار و ۵۷۲ نفر و تعداد افراد دریافت کننده حق پرستاری و مددکاری افراد دارای معلولیت نیز ۶ هزار و ۹۶۸ نفر است.

وی با اشاره به اینکه ۵ هزار و ۳۴ نفز از جمعیت استات بالای ۶۰ سال است که چهار درصد آنها تحت پوشش بهزیستی استان قرار دارند، افزود: ۴۷۶ نفر از سالمندان بالای ۶۰ سال استان در ۱۰ مرکز نگهداری سالمندان نگهداری می‌شوند

صحاف با هشدار بر اینکه جمعیت کشور به سمت پیری در حرکت است، گفت: در سال ۱۴۳۰، یکسوم جمعیت استان سالمند خواهد شد.

کد خبر 112787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد